Sesiune de instruire: “Impact și influență în publicistica științifică: între excelență și accesibilitate, între comunități epistemice și publicul larg, între jurnale de top și mass-media”

Institutul de Cercetări Avansate (ARI) al Academiei de Studii Economice din Bucureşti a organizat Sesiunea de instruire “Impact și influență în publicistica științifică: între excelență și accesibilitate, între comunități epistemice și publicul larg, între jurnale de top și mass-media”, vineri, 20 octombrie, 2023, ora 12.00, la sala Robert Schuman din cadrul ASE București. Lectorul a fost dl. prof.univ.dr. Marian Năstase, editor șef al Revistei de Management Comparat Internațional, din cadrul ASE și l-a avut ca invitat pe dl. Narcis Răducan, analist sportiv în cadrul Digi Sport. Moderatorul sesiunii de instruire a fost prof. univ. dr. Margareta Florescu.

Sesiunea de instruire s-a desfășurat în cadrul proiectului cu titlul „Creșterea performanței instituționale prin dezvoltarea infrastructurii și ecosistemului de cercetare de excelență transdisciplinară în domeniul socio-economic”,Finanțat de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Contract nr. 42PFE/30.12.2021, în corelație cu obiectivele și activitățile planificate.

În deschiderea lucrărilor au fost transmise participanților mesajele de bun venit ale domnului Rector al ASE, prof. univ. dr. Nicolae Istudor și ale  doamnei prof. univ. dr. Alina Mihaela Dima, Prorector cu cercetare științifică, dezvoltare și inovare din ASE, precum si de încurajare a inițiativelor specifice din domeniul de cercetare, ca parte importantă a strategiei instituționale.

Doamna Prorector prof. univ. dr. Alina Mihaela Dima a subliniat că universitatea noastră are în cadrul misiunii sale o componentă importantă de cercetare și inovare care contribuie la situarea acestei instituții ca un furnizor important de cunoaștere și soluții, atât pentru activitatea educațională, cât și pentru provocările specifice mediului economico-social național și internațional. A fost accentuat rolul pe care cercetătorii din ASE îl au în poziționarea universității în clasamentele internaționale, prin cercetările efectuate și prin rezultatele obținute și diseminate, concomitent cu o preocupare continuă a managementului instituției în dezvoltarea competențelor acestei comunități științifice.

Doamna prof. univ. dr. Margareta Florescu în calitate de director al ARI a prezentat numeroasele inițiative științifice concretizate în proiecte de impact și care au încurajat abordarea transdiciplinară, valorificând infrastructura de cercetare din ASE, dar și contribuția la dezvoltarea și modernizarea sa, inclusiv prin crearea a patru laboratoare moderne de cercetare. Acestea au ca specific faptul că oferă posibilitatea cercetătorilor aflați în diferite etape ale carierei, de la cei cu experiență, la doctoranzi și masteranzi, de a colabora și de a investiga teme de mare interes pentru domeniile de interes ale ASE, dar și ale partenerilor săi din mediul economico-social, atrăgând deja și participări internaționale.

Lucrările sesiunii de instruirewe au evidențiat importanța diseminării rezultatelor obținute în cadrul proiectelor de cercetare, astfel încât acestea să fie cunoscute unui public cât mai larg și mai ales celui care poate beneficia de acestea.

Proiectele de cercetare sunt finanțate de multe ori din surse publice și este normal ca rezultatele acestora să poată să fie vizibile și utilizate de către cei care, prin diferite forme, contribuie la construirea acestor resurse financiare importante. Publicarea rezultatelor obținute de echipele de cercetători este de natură să amplifice transparența activităților de cercetare, dar să și crească încrederea publică în modul în care sunt utilizate resursele din acest domeniu, concomitent cu accesul la un know-how valoros.

Participanții au dezbătut aspectele legate de utilizarea unui limbaj foarte specializat, în special atunci când rezultatele unor cercetări sunt diseminate sub forma unor articole publicate în anumite jurnale de specialitate. A fost amintit limbajul matematic, statistic, care de multe ori tinde să acopere cea mai mare parte a unui articol, în timp ce discuțiile sau concluziile specifice temei respective tind să ocupe doar o parte mult mai redusă în economia acelei lucrări. În acest mod informațiile respective vor putea fi înțelese doar de un public redus, specializat, iar alți potențiali beneficiari riscă să nu poată să valorifice acele rezultate.

O altă provocare a fost identificată de faptul că în mass-media pot apare informații sau pseudo-soluții oferite de persoane generaliste, care nu stăpânesc un anumit domeniu, care nu-și fundamentează concluziile pe cercetări reprezentative, dar care pot avea un impact major în mediul economico-social prin vizibilitatea pe care o au sau prin accesul la anumite mijloace sau canale de comunicare.

Dezbaterile au fost ample, având în vedere că pe lângă specialiști din ASE au participat și reprezentanți din mediul economico-social, cât și din zona de mass-media, astfel încât abordările au fost diverse, iar participanții au ajuns la o serie de concluzii comune, vizând posibilitatea dezvoltării vizibilității cercetării științifice și a rezultatelor obținute de comunitatea de cercetare și de partenerii săi.