Workshop „Dezvoltarea Durabilă în România , Sustenabilitate și Bazele Economiei Circulare”

Workshop cu titlul „Dezvoltarea Durabilă în România , Sustenabilitate și Bazele Economiei Circulare”, desfășurat luni, 8 mai 2023, ora 10:30, sala Aula Magna. Workshop-ul a fost susținut de dna Gemma Webb (Președinte Returo Sistem Garanție Returnare S.A.) şi moderat de prof. univ. dr. Carmen Trică (ASE București) Workshopul a avut peste 60 de participanti (a se vedea lista de prezență).

Accenture România  în parteneriat cu Facultatea de Economie Agroalimentară și a Mediului din cadrul Academiei de Studii Economice din București a organizat, în data de 08.05.2023, ora 10,30 în corelație cu obiectivele și activitățile planificate ale proiectului ,,Creșterea performanței instituționale prin dezvoltarea infrastructurii și ecosistemului de cercetare de excelență transdisciplinară în domeniul socio-economic (PERFECTIS)”PFE-CDI_ID_585, workshop-ul cu tema “Dezvoltarea Durabilă în România , Sustenabilitate și Bazele Economiei Circulare”

Dezbaterile în cadrul Workshop-ului ,, Dezvoltarea Durabilă în România , Sustenabilitate și Bazele Economiei Circulare” s-au axat pe următoarele aspecte:

  1. Care este scopul sistemului de garanție returnare(SGR)?

Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european. Acestea cer ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piață, iar până în anul 2029 – 90%. De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea și chiar depășirea noilor ținte de colectare și reciclare pentru restul tipurilor de materiale, și anume 75% pentru sticlă și 60% aluminiu, începând cu anul 2030.

2. Care sunt beneficiile sistemului de garanție-returnare (SGR )?

În primul rând, sistemul de garanție-returnare va contribui la protejarea mediului înconjurător, ambalajele colectate prin SGR fiind redirecționate de la groapa de gunoi sau din natură. Astfel, ele vor fi introduse într-o economie cu adevărat circulară, iar atât noi, cât și generațiile viitoare, vom reuși să ne bucurăm de un mediu mai curat și mai verde.

Pe lângă aceste beneficii, SGR reprezintă un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene care impun procente ridicate. Ținta de colectare a plasticului impusă este de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. În plus, SGR va oferi producătorilor acces la rPET (ambalaje din pet reciclat) și reprezintă o soluție prin care aceștia pot atinge țintele de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate.

3. Care va fi valoarea garanției plătite la raft?

Sistemul de garanție-returnare este unul cu totul nou pentru consumatorii români. Fiind un sistem nou, consumatorul trebuie să se obișnuiască cu acesta, astfel că în primii 2-3 ani, garanția ar trebui să rămână la o valoare fixă.

Astfel, garanția a fost setată în mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau conținutul acestuia. Valoarea a fost aleasă astfel încât să fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare semnificativă a prețului. O valoare unitară asigură simplitate, cel puțin in faza inițială a sistemului, fiind dificil să operăm cu mai multe valori, dar valoarea garanției poate fi ajustată în timp, odată ce consumatorii se acomodează cu sistemul.

4. Unde vor putea fi returnate ambalajele?

După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziționat. De asemenea, comercianții vor avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcție de fluxul de consumatori al fiecăruia.

5. Ce se va întâmpla cu ambalajele odată ce sunt colectate?

Centrele de colectare vor fi organizate de toți comercianții indiferent de mărimea acestora. Ei vor avea obligația de a organiza câte un punct de returnare unde consumatorii vor putea aduce ambalajele, însă colectarea ambalajelor nu trebuie să blocheze activitatea de bază a comerciantului. După colectarea ambalajelor, administratorul sistemului de garanție-returnare va avea obligația de a organiza un sistem eficient, care să preia cât mai repede ambalajele goale, astfel încât să nu permită aglomerarea spațiilor în care comerciantul le va depozita. Implementarea SGR va ajuta la dezvoltarea pieței de reciclare, reciclatorii având acces la materie primă de calitate pentru reciclare. Astfel, producătorii vor avea acces mai ușor la rPET de calitate.

6. Care sunt următorii pași necesari pentru implementarea operațională a sistemului?

De asemenea, s-a discutat despre oportunitățile de carieră din domeniul sustenabilității, cât de importantă este dezvoltarea pe termen lung și care este contribuția tinerilor în domeniul economiei circulare.