Sesiunea de instruire: „Impactul instrumentelor bazate pe inteligența artificială asupra integrității și validității rezultatelor cercetării științifice academice”

Sesiunea de instruire cu titlulImpactul instrumentelor bazate pe inteligența artificială asupra

integrității și validității rezultatelor cercetării științifice academice”, desfășurat vineri,  20 octombrie 2023, de la ora 15:00, la sala 7201. Sesiunea de instruire a fost susținută de prof. univ. dr. Mihai Orzan (ASE București)

 

Ca parte a activităților planificate ale proiectului ,,Creșterea performanței instituționale prin dezvoltarea infrastructurii și ecosistemului de cercetare de excelență transdisciplinară în domeniul socio-economic (PERFECTIS)” PFE-CDI_ID_585, coordonat de prof. univ. dr. Margareta Florescu, s-a desfășurat, în cadrul Laboratorului pentru cercetări asupra comportamentului utilizatorilor în rețelele sociale online şi Big Data, în data de 20 octombrie 2023, începând cu ora 15:00, la sala 7201 workshop-ul cu tema “ Impactul instrumentelor bazate pe inteligența artificială asupra integrității și validității rezultatelor cercetării științifice academice”. Acesta a fost susținută de către prof. univ. dr.  Mihai Cristian Orzan, expert în cadrul proiectului PFE-CDI_ID_585 şi a avut ca principal obiectiv prezentarea, atât către cercetători tineri, cât şi către cercetători experimentați, care își desfășoară activitatea în cadrul Laboratorului pentru cercetări asupra comportamentului utilizatorilor în rețelele sociale online şi Big Data, modul în care tehnologiile apărute recent, bazate pe principii asociate inteligenței artificiale, impactează activitatea de cercetare şi de diseminare a rezultatelor cercetării științifice. Prof. univ. dr. Mihai Orzan are o experienţă de peste 20 de ani în cercetarea academică bazată pe tehnologii informatice şi de comunicare, implementând, începând din acest an, primul curs de „Inteligență artificială în marketing” predat în România, ca parte a programului de master „Marketing online” oferit de către Academia de Studii Economice din Bucureşti. De asemenea, acesta este titularul disciplinelor „Tehnice avansate în cercetările de marketing”, „Modelarea şi simularea fenomenelor de marketing”, respectiv „Marketing prin reţele sociale şi reţele mobile”.

La prezentare au participat cadre didactice universitare din ASE, doctoranzi şi masteranzi, cărora li s-au prezentat cele mai noi instrumente bazate pe instrumente din domeniul inteligenței artificiale, utilizarea acestora în activitatea de cercetare şi, probabil cel mai important, modul în care acestea pot impacta principiile de cercetare etică, efectele asupra plagiatului universitar şi potențiale surse suplimentare de fraudă ce pot fi asociate acestor instrumente. Probabil cel mai important, au fost discutate modalități de identificare şi evitare a potențialelor surse de fraudă în cercetarea științifică asociate în prezent cu instrumentele bazate pe inteligență artificială, respectiv modalități de utilizare etică a acestora. De asemenea, au fost dezbătute problemele fundamentale cu care se confruntă în această perioadă activitatea de cercetare din domeniul rețelele sociale online în relaţie cu tehnologii emergente, Big Data, respectiv au fost dezbătute abordări recente de eficientizare a proceselor de cercetare științifică şi de diseminare a rezultatelor obținute, în condiții de calitate şi impact ridicat, atât la nivelul mediului academic, cât şi la nivelul mediului social şi a celui economic.

Evenimentul s-a desfășurat în sala 7201, aflată în clădirea Academiei de Studii Economice din Bucureşti ce se găsește pe Str. Occidentului nr.7, aceasta fiind asociată Laboratorului pentru cercetări asupra comportamentului utilizatorilor în rețelele sociale online şi Big Data, dezvoltat în cadrul proiectului Perfectis, localizat în aceeași clădire, în sala 7101. Dezbaterile au concluzionat că nevoile și așteptările cercetătorilor din domeniul rețelelor sociale online pot varia considerabil în funcție de cultura, vârsta, locația geografică și alte factori demografici, însă este extrem de importantă respectarea principiilor deontologiei şi de etică în cercetarea academică. Instrumentele bazate pe tehnici din domeniul inteligenţei artificiale care au apărut în mediul public în ultimul an aduc noi provocări şi noi abordări etice şi deontologice, dar şi o serie de avantaje şi oportunităţi care nu pot fi ignorate de mediul academic. În plus, dezvoltarea tehnologică rapidă poate duce la apariția unor noi cerințe și preferințe neașteptate. Prin urmare, cercetătorii din domeniul seturilor largi de date (Big Data) şi al rețelele sociale online trebuie să rămână receptivi la dezvoltările tehnologice recente și să se adapteze în mod constant pentru a răspunde cerințelor în schimbare ale comunităților lor.